Onderbouwing


Wat is emotionele intelligentie?

 

Begin jaren 90 zorgde Daniel Goleman, professor aan de Harvard University, voor een doorbraak van het begrip emotionele intelligentie.

De definitie volgens Goleman;

 

De capaciteit om uw eigen gevoelens en die van anderen te herkennen, om het motiveren van uzelf en om het goed omgaan met emoties – zowel met die in zelf als met die in uw relaties.

 

Volgens Goleman zijn er een 4-tal peilers, de balengrijkste vaardigheden voor emotionele intelligentie

 

 

·         Zelfbewustzijn – Het kunnen identificeren en benoemen van een emotionele toestand en het verband begrijpen tussen emoties, gedachten en gedrag.

·         Zelfmanagement – Het onder controle hebben van emoties of ongewenste emotionele toestanden kunnen omzetten in meer gepaste.

·         Motivatie – Jezelf kunnen motiveren door je gewenste toekomst voor ogen te zien, of wat je doet in lijn is met je waarden en een hoger doel en door veerkracht om met tegenslagen en obstakels om te gaan.

·         Empathie – Het kunnen zien, rekening houden met en beïnvloeden van emoties van anderen.

Deze peilers zullen leiden tot sociale vaardigheden - Het aangaan en behouden van bevredigende relaties met anderen.

 

De Mind Me methode werkt aan het verhogen van het zelfbewustzijn.

Waarom iedereen zou moeten journalen

Degene die ontdekt heeft wat de kracht van expressief schrijven is James Pennebaker, een psycholoog aan de University of Texas. Als je zijn vroege experimenten leest, zou je denken dat het scrijven in een journal werkt als een antidepressiva, wat het ook eigenlijk is.

Waarom het zo gezond is openbaring. Psychologen zijn in overeenstemming dat het vermeiden of remmende onaangename emoties of onderdrukking van je gedachten zorgen voor een gespannen lichaam en een negatieve stemming. Maar als je je geblokkeerde emoties toelaat, uit en verwerkt, voel je je beter. Om dezelfde reden is het praten met je beste vriend over je scheiding je beter laat voelen, zo laat journalen over bijvoorbeeld je ontslag, je het verwerken.

Francesca Gina, psycoloog aan de Harvard University publiceerde onlangs een stuk over hoe 15 minuten van reflectie aan het eind van een dag je meer effectief maakt. In een veld experiment, nieuwe werknemers die 15 minuten per dag hadden om te reflecteren en schrijven aan het einde van de dag, hadden 22,8 % beter gepresteerd dan degenen die dat niet hadden gedaan.

“Als mensen de mogelijkheid hebben om te reflecteren, ervaren zij een boost in zelf-efficientie” aldus Gino. “ze voelen zich zelfverzekerder dat ze dingen kunnen. Met als resultaat dat ze meer inspanning leveren in wat zij doen en wat ze leren.”

Door journalen;

·         Minder stressgerelateerde bezoeken aan de dokter

·         Verbeterde werking van het immuunsysteem

·         Minder hoge bloeddruk

·         Verbeterde stemming

·         Gelukkiger

·         Verminderde depressieve symptomen voor examens

·         Verminderd ziekteverzuim

·         Verbeterd werkgeheugen

·         Verbeterde sportprestaties

·         Hoger gemiddelde cijfers

·         Doelen bereiken

·         Emotionele intelligentie

·         Zelfdiscipline vergroten

 

Aldus James Pennebaker            

 

Een link naar de Huffington Post

10 voordelen van het schrijven van een journal

 

https://www.huffingtonpost.com/thai-nguyen/benefits-of-journaling-_b_6648884.html

Waarom schrijven over dankbaarheid?

Schrijven over dankbaarheid is een simpele manier om te focussen op alles wat je hebt, in plaats van klagen over alle dingen die je niet hebt. Zo ontwikkeld een kind een “attitude of gratitude” en is de simpelste weg om de tevredenheid met het leven te verbeteren.

Daarom zijn er per Mind me minimaal 3 bladen om over dankbaarheid te schrijven.

 

Dankbaarheid verbetert de lichamelijke gezondheid.

Dankbare mensen ervaren minder pijn dan andere pijn, volgens een studie gepubliceerd in 2012 in “Personality an individual Differences.

Niet verassend, dankbare mensen, zorgen meer voor hun gezondheid. Ze sporten meer en gaan vaker naar de dokter voor controle, waardoor ze waarschijnlijk langer leven.

 

Dankbaarheid vergroot ook de psychologische gezondheid.

Dankbaarheid vermindert een veelvoud aan toxische emoties, variërend van afgunst en wrok tot frustratie en spijt.

Robert A. Emmons, PhD, een leider op het gebied van dankbaarheid, heeft verschillende onderzoeken gedaan naar de link tussen dankbaarheid en welzijn.

Zijn onderzoek bevestigd dat dankbaarheid geluk vergroot en depressie vermindert.

 

Dankbaarheid verbetert empathie en vermindert agressie.

Dankbare mensen gedragen zich socialer, zelfs als andere mensen zich minder vriendelijk gedragen, volgens een studie uit 2012 door de Universteit van Kentucky.

Deelnemers aan het onderzoek die hoger scoorden  op dankbaarheid, zouden minder snel vergelding zoeken tegen anderen, zelfs als ze negatieve feedback kregen.

Zij ervaarden meer sensitiviteit en empathie naar andere mensen en een verminderde behoefte om wraak te nemen.

 

Dankbaarheid vergroot zelfvertouwen.

Een studie uit 2014 gepubliceerd door Journal of Applied Sport Psychology wees uit dat dankbaarheid het zelfvertrouwen van atleten vergroot, wat een essentieel component is voor optimale performance.